NRD Начало
Петък, 6 Юни 2025
Начало Цветни аспекти Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба
5849
Цветни аспекти

Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба

Пространството на галерия Пролет се оказа тясно да побере всички посетители, които уважиха художника по повод двойния му празник. В интервю художникът разкрива какво се крие зад тези нови творби и какви символи и детайли може да открие зрителят в тях. В новата си изложба представяте графики от три цикъла - Фрагменти от една мечта, Опити за летене и Суета.

| 01 Март 2025, 10:39 ч.
Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба
Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба
Снимка © Христо Стефанов

Навръх 60-ия си рожден ден известният български график Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба в Бургас, в която представя свои графични творби от три цикъла, създадени през миналата и краткото време от тази година.

Певците Джун Картър Кеш и Кени Чесни и продцентът Тони Браун са поканени да се присъединят към За

Изложбата „Метаморфозис” на художника Фернандо Де Филипи ще бъде показана в София.

Вече няколко години в село Лесидрен се изгражда арт селището на "Леседра", което ще посреща худож

Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour 2025 ще започне от Пазарджик, съобщиха организаторите.

Проф. Иван Газдов създаде четири плаката специално за новата галерия „Колона“ в Нацио

Пространството на галерия "Пролет" се оказа тясно да побере всички посетители, които уважиха художника по повод двойния му празник. Сред тях бяха кметът на Бургас Димитър Николов, както и множество негови колеги, приятели и студенти от Националната художествена академия, където той е доцент в катедра "Графика", а до миналата година и директор на филиала на висшето училище в морския град.

В интервю художникът разкрива какво се крие зад тези нови творби и какви символи и детайли може да открие зрителят в тях. Димо Колибаров разказва и от какво са провокирани търсенията в тях, кои са фрагментите не мечтите му, защо обича да се променя, но и да се връща към стари теми, дава ли готови отговори на студентите си, както и с какви мисли посреща 60-годишнината си.  

В новата си изложба представяте графики от три цикъла - "Фрагменти от една мечта", "Опити за летене" и "Суета". Какво стои зад тези заглавия? 

- Започнах цикъла "Фрагменти от една мечта" още преди две години, но тогава в тях включих портрети на стари къщи с отминала слава и блясък, но с още съществуващо достолепие, както и портрети на конкретни лодки. Открих такива на нещо като гробище за лодки и ходих да ги скицирам. Разликата в новите творби от цикъла е, че предишната серия с лодки и къщи имаше по-скоро носталгичен привкус към нещо, което вече не може да бъде видяно в неговия блясък. Като нещо минало.

Нещо различно, което беше започнато в предишните работи от серията, продължава и в тази с тези фрагментирани изрязвания на силуети, на къщи, лодки, улични структури и терени. Рязането на метала е нещо, което е доста трудоемко, но мисля, че си заслужава.  

Чудомир продължава да бъде моя кауза, каза режирьорката Невена Митева пред журналисти преди преми

Концертът „Магия от образи и звуци“ обединява музика и живопис в едн

Художникът Петър Крумов представя втора самостоятелна изложба „Стъ

Фотографите Бони Бонев и Марияна Бонева представят изложбата си „Прошепнати мечти“. Е

Документален филм за основателя на „Уикилийкс“ Джулиан Асандж беше добавен в официалн

В сегашната серия има друг прочит на тези "Фрагменти от една мечта", като пътуването свободно се случва както във времето назад, така и в настоящето, но и с оптимистична нотка и поглед напред. Използвам елементи, които изобразяват къщи, но сякаш нарисувани от детска ръка. Има и тротоари, павирани улици, които ме връщат, здраво стъпил в настоящето. Има и хартиени лодчици, които са символ на тази детска мечтателност, която пренасям свободно в настоящето. Това свободно пътуване във времето и пространството ми дава известна свобода.

След "Фрагменти от една мечта" серията "Опити за летене" продължава в известен смисъл тази линия. Опитите са множествено число, защото когато следваш идея, кауза или мечта, може и да не успееш, може да пропаднеш, да се спънеш много пъти. Използвам крило на птица като символ на някакъв полет, но по-скоро на мисълта, а не толкова във физическия смисъл. Това е свободата да мечтаеш, но и свободата да опитваш да реализираш мечтите си, дори с цената на някакви жертви.

За мен такъв е естественият път на прогреса и развитието. Всички големи открития са постигани по този начин. Някой е бил жертвата, като е проправял пътеката през непроходимите пространства. Но не говорим за изключителни открития тук, а за лични въпроси. Всички онези лични съпротиви срещу ежедневието, как да го преодолееш и да не застинеш и животът да върви покрай теб, а непрекъснато да се опитваш да подобряваш себе си и така да подобряваш естествено средата и за другите около себе си. Да си поставяш цели, които да следваш. Това е идеята зад "Опити за летене", защото не винаги тези цели са с лесно преодолими дистанции.

Цикълът "Суета" пък е свързан с една моя творба отпреди около 30 години, когато се дипломирах. Периодично се връщам към тази своя работа и от нея стана огромен цикъл, който не беше мислен като такъв. Съставен е от самостоятелни работи, които в един момент се обединиха под такова заглавие. В тези композиции застъпвам две отделни такива. Едната е с човешки фигури, а другата е с различни елементи като например флорални и животински детайли. Едната олицетворява човешките страхове, съмнения, стремежи на фона на тази естествена цикличност в природата. Така както един цвят разцъфва, прецъфтява и увяхва, така е и тази съпротива на човека да повярва, че това се случва с него. Той иска да улови мига и да го превърне във вечност, особено когато е млад, красив и силен. Това отново е един личен конфликт във всеки от нас да възприеме тази цикличност в природата и да му даде друг модел на поведение в живота. 

Какво научи човекът Димо Колибаров и какво - художникът Димо Колибаров, ставайки на 60 години?

- Научих нещо, на което се опитвам да уча и студентите си, защото те са може би най-добрите учители, а именно - да не се страхуват от неизвестността и да имат търпение и тръпка към това, с което се занимават. Ако си представим, че животът ни е като пътуване с влак, някои искат да слязат още на първата красива, разцъфнала поляна и да останат там. Те се страхуват да продължат, но макар да е възможно да минат през ледове и пустини, някъде там напред, след всички тези изпитания, ги чака техният остров, където ще направят своето откритие и ще се идентифицират като автори.

През годините прозрях и, че най-важно са здравето и семейството. Другото без любов няма как да се случи. В рисуването трябва да се самоизненадваш, а не да го правиш само с рутина и майсторство. Затова обичам и да се променям, но и периодично да се връщам към стари теми, защото в тях откривам нов прочит и поглед. За мен това са като скривалища, убежища, аварийни изходи, тунели в моето съзнание - ателие, където обичам да се завръщам. Така се получават и новите графични серии.  

Стават ли с времето по-малко грешките, от които се учите?

- Естествено, но затова експериментирам с други неща. Самопровокирам се. Например първите ми грешки бяха, когато нещо не сполучва на лицето на матрицата. Тогава обръщаш и започваш да работиш на гърба, но той е вече повреден от киселината. Започваш да използваш тези неща, които са се случили като грешка или дефект, и правиш експеримент. В момента, в който да овладееш тази грешка и я контролираш, тя може да се превърне от дефект в ефект, който да използваш. 

Понякога студентите ме питат как е направено дадено нещо, но аз не го сервирам като рецептурник, а просто ги провокирам, като казвам, че работим с едни и същи материали. Затова трябва да усетиш, да импровизираш и да се предизвикаш, вместо да се опитваш да си безгрешен, защото без грешки ще останеш дотам и няма да можеш да контролираш изцяло свободата над материала.

Казвате, че в тези фрагменти има доста носталгия към миналото и настоящето, както и че обичате да се връщате към стари теми и да ги поглеждате по нов начин. С какви мечти обаче гледате към бъдещето?

- Моята мечта е много прозаична. Животът ми е протекъл на много различни места и съм се разпръсквал, затова искам най-накрая да се събера и тия фрагменти да си ги подредя. Мечтата ми е в едно близко до Бургас село да си направя ателие, където да си прибера всичко и нещата да са ми под ръка, а не постоянно да ровичкам и да търся кое къде е. 

Общо взето целият ми живот е минал в пътувания. Сега между София и Бургас, а преди и между Пловдив и Бургас. Те уж трябваше да са временни състояния, но продължиха твърде дълго. Затова мечтата ми е да се събера, когато се върна окончателно в Бургас, защото никога не съм го изчиствал окончателно от съзнанието си. Дори в чужбина съм имал възможности да остана или да удължа срока на престоя си, но не съм такъв човек. Говорейки за носталгия, тя понякога е по-силна от тези изкушения. Хората сме различни. За едни нещо е привлекателно, друг иска да заобиколи или избегне същото нещо. Хубавото е, че аз не давам решения за това кой как да реагира, а създавам една измислена среда като сцена на някаква постановка, но всеки започва да си играе своята роля вътре. 

Това е свързано с нещата, на които Вие учите студентите. А те на какво учат Вас?

- Процесът е двустранен. Естествено, тяхната енергия по някакъв начин се връща и при мен. Процесът е не само на даване, но и на получаване. Младите хора имат своята креативност и различност. Това не може да не провокира. Ние работим с всеки индивидуално, защото тук колкото са хората, толкова са и възможните отговори. Но колкото и клиширано да звучи, човек трябва да работи, защото така открива себе си. Там се постигат грешките, там се раждат идеите. Ако правиш графична серия, трудно ще измислиш предварително всяка работа. Когато имаш първите стъпки, те водят към следващите. Но моята работа със студентите е свързана с това да съм обнадежден, а времето ще покаже кое е било за добро или кое - не толкова. 

Как според Вас наличието на филиала на Националната художествена академия влияе на културния живот в Бургас?

- Опитваме се да даваме възможности за изява на студентите, а успоредно с това се организират и много изложби. Целта е с натрупване на времето това да даде своя отпечатък  и върху обществото, защото след завършването си студентите ще се разтворят в него. Надяваме се, че така както промени се наблюдават в средата с хубавите улици, сгради и паркове в града, такива да се случват и в културна посока. Много е важно обаче нещата да не се обличат в розови опаковки. Все още има сравнително слаб реален интерес към художественото изкуство - правят се много изложби, но освен на откриването, хора почти не се завъртат по тях. Другото е, че понякога се правят много изложби накуп или пък в един ден се припокриват и сякаш се конкурират. Трябва обаче да има приоритизиране. Високото, академичното изкуство няма как да се приравнява с някаква самодейност да речем. Всеки има право да се изявява, но трябва да има и някакво разбиране за авторитет.  

В Бургас, например, няма активни изкуствоведи и липсва по-неутрален човек, който да е добре запознат и да може да прави препратки, да свързва, да обяснява. Това е важна роля, затова и във филиала разкрихме подобна специалност, макар тя да е кръстена на "Културното наследство по Българското Черноморие". Има и чисто изкуствоведческа специалност, така че се надяваме скоро да има хора, които да могат да откриват изложбите и те да има какво да кажат и то обосновано и с познание. 

Какво още Ви предстои след тази изложба?

- По традиция започвам пътуванията на моите самостоятелни изложби от Бургас. Следващата спирка ще е галерия "Ларго" във Варна, с която работя от дълги години и с която съм свързан покрай един международен форум за екслибрис. През 2026 г. с помощта на същата тази галерия Варна ще е домакин на фестивал на изкуството на екслибриса, който ще е със световен мащаб. Това е изключително признание, защото много държави се борят да бъдат домакини на подобни форуми, тъй като за тях обикновено пристигат колекционери от страни като САЩ, Южна Америка, Азия.

През тази есен ще гостувам и в Градската галерия в Поморие, където ще се наложи да включа и по-стари работи, защото пространството там е предизвикателно и изисква друг мащаб. 

Над какво работите в момента?- Започнал съм няколко посоки и не знам коя ще ангажира повече вниманието и интереса ми. Преди години направих три работи - портрети на художници, дали отпечатък в моето развитие. Бяха графици и тези неща бяха забелязани от публиката и критиката. Сега искам да продължа тази серия, но с художници от Бургас, които са ми повлияли. Няма да спомена имена, но ще я продължа. 

Другата ми идея е да разработя серия, която се нарича "Археология". Още не съм навлязъл много, но имам една-две започнати работи, но те ще ми покажат следващите стъпки накъде ще се движат. 

Някъде на заден план стои и чака и една стара моя идея за работи по Христо Фотев, която се появи преди време. Тя обаче има още да съзрее, защото там се изисква дълбоко потапяне и абстрахиране от всичко друго. Имам някои готови неща, но е рано да говоря, докато не е готово всичко. Все още я обмислям и заобикалям, но ще дойде времето. 

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува с концерт 40-годишнина от създаването си
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува 40-годишнина от създаването си с юбилейния концерт „40 бисерни стъпки“. Събитието ще се проведе на 7 юни в Мл ...
Ралица Стоянова: Израснах с ролята на Хате във филма „Сватба"
„Много израснах с ролята на Хате във филма Сватба“, сподели актрисата Ралица Стоянова, малко след като спечели наградата за най-добра женска роля по време на дванадесет ...
Варненски младежи разказват във фотосерии за хората и местата от крайбрежието
Единадесет варненски младежи сътвориха фотографски серии, посветени на крайбрежието. Тяхната групова изложба е подредена в пространството на фондация „Аморфа“, както и ...
„Световен театър в София“ представя документалния спектакъл „96%“
През 1943 г. в Солун близо 96% от еврейската общност в града, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери. Представлението „96% ...
Изложба с творбите на победителите от конкурса за съвременно изкуство Most
Творби на пет български художници, победители от осмото издание на конкурса за съвременно изкуство Most, показа столичната галерия Vivacom Art Hall. Експозицията бе открита тази в ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Цветан Тончев: Фотографията е преди всичко мисловен процес
Фотографията е преди всичко мисловен процес. Не трябва да се впускаме веднага да снимаме, необходимо е да се изчака, да се обмисли. Това каза в интервю дългогодишният музеен фотог ...
Balkan Spirit Ensemble открихa фестивала "Цветовете на джаза"
Изпълненията на Balkan Spirit Ensemble откриха третото издание на джаз фестивала „Цветовете на джаза“ тази вечер на специално построената сцена на Античната улица в Ста ...
Изложба с творби на Светлин Русев и Любомир Далчев откриха в Плевен
Изложба с творби на Светлин Русев и Любомир Далчев откриха в Арт център Плевен. В нея са показани 53 произведения, които принадлежат на галерии и частни колекции. „Тази изл ...
Художниците Янко Янков и Петър Крусев подредиха обща юбилейна изложба
Художниците Янко Янков и Петър Крусев подредиха своя обща юбилейна изложба в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ във Велико Търново. В нея са включени 70 нови творби, съз ...
Седмият национален конкурс за млади джаз изпълнители събира таланти от цяла България
Стара Загора ще бъде домакин на Седмия национален конкурс за млади джаз изпълнители на 7 и 8 юни, съобщи Красимир Къшев, директор на Национално училище за музикални и сценични изку ...
Тикер в 10:00 ч.
Фотографията е преди всичко мисловен процес. Не трябва да се впускаме веднага да ...
Начало Цветни аспекти
5849
Цветни аспекти

Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба

Пространството на галерия Пролет се оказа тясно да побере всички посетители, които уважиха художника по повод двойния му празник. В интервю художникът разкрива какво се крие зад тези нови творби и какви символи и детайли може да открие зрителят в тях. В новата си изложба представяте графики от три цикъла - Фрагменти от една мечта, Опити за летене и Суета.

| 01 Март 2025, 10:39 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба
Графикът Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба
Снимка © Христо Стефанов

Навръх 60-ия си рожден ден известният български график Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба в Бургас, в която представя свои графични творби от три цикъла, създадени през миналата и краткото време от тази година.

Пространството на галерия "Пролет" се оказа тясно да побере всички посетители, които уважиха художника по повод двойния му празник. Сред тях бяха кметът на Бургас Димитър Николов, както и множество негови колеги, приятели и студенти от Националната художествена академия, където той е доцент в катедра "Графика", а до миналата година и директор на филиала на висшето училище в морския град.

В интервю художникът разкрива какво се крие зад тези нови творби и какви символи и детайли може да открие зрителят в тях. Димо Колибаров разказва и от какво са провокирани търсенията в тях, кои са фрагментите не мечтите му, защо обича да се променя, но и да се връща към стари теми, дава ли готови отговори на студентите си, както и с какви мисли посреща 60-годишнината си.  

В новата си изложба представяте графики от три цикъла - "Фрагменти от една мечта", "Опити за летене" и "Суета". Какво стои зад тези заглавия? 

- Започнах цикъла "Фрагменти от една мечта" още преди две години, но тогава в тях включих портрети на стари къщи с отминала слава и блясък, но с още съществуващо достолепие, както и портрети на конкретни лодки. Открих такива на нещо като гробище за лодки и ходих да ги скицирам. Разликата в новите творби от цикъла е, че предишната серия с лодки и къщи имаше по-скоро носталгичен привкус към нещо, което вече не може да бъде видяно в неговия блясък. Като нещо минало.

Нещо различно, което беше започнато в предишните работи от серията, продължава и в тази с тези фрагментирани изрязвания на силуети, на къщи, лодки, улични структури и терени. Рязането на метала е нещо, което е доста трудоемко, но мисля, че си заслужава.  

В сегашната серия има друг прочит на тези "Фрагменти от една мечта", като пътуването свободно се случва както във времето назад, така и в настоящето, но и с оптимистична нотка и поглед напред. Използвам елементи, които изобразяват къщи, но сякаш нарисувани от детска ръка. Има и тротоари, павирани улици, които ме връщат, здраво стъпил в настоящето. Има и хартиени лодчици, които са символ на тази детска мечтателност, която пренасям свободно в настоящето. Това свободно пътуване във времето и пространството ми дава известна свобода.

След "Фрагменти от една мечта" серията "Опити за летене" продължава в известен смисъл тази линия. Опитите са множествено число, защото когато следваш идея, кауза или мечта, може и да не успееш, може да пропаднеш, да се спънеш много пъти. Използвам крило на птица като символ на някакъв полет, но по-скоро на мисълта, а не толкова във физическия смисъл. Това е свободата да мечтаеш, но и свободата да опитваш да реализираш мечтите си, дори с цената на някакви жертви.

За мен такъв е естественият път на прогреса и развитието. Всички големи открития са постигани по този начин. Някой е бил жертвата, като е проправял пътеката през непроходимите пространства. Но не говорим за изключителни открития тук, а за лични въпроси. Всички онези лични съпротиви срещу ежедневието, как да го преодолееш и да не застинеш и животът да върви покрай теб, а непрекъснато да се опитваш да подобряваш себе си и така да подобряваш естествено средата и за другите около себе си. Да си поставяш цели, които да следваш. Това е идеята зад "Опити за летене", защото не винаги тези цели са с лесно преодолими дистанции.

Цикълът "Суета" пък е свързан с една моя творба отпреди около 30 години, когато се дипломирах. Периодично се връщам към тази своя работа и от нея стана огромен цикъл, който не беше мислен като такъв. Съставен е от самостоятелни работи, които в един момент се обединиха под такова заглавие. В тези композиции застъпвам две отделни такива. Едната е с човешки фигури, а другата е с различни елементи като например флорални и животински детайли. Едната олицетворява човешките страхове, съмнения, стремежи на фона на тази естествена цикличност в природата. Така както един цвят разцъфва, прецъфтява и увяхва, така е и тази съпротива на човека да повярва, че това се случва с него. Той иска да улови мига и да го превърне във вечност, особено когато е млад, красив и силен. Това отново е един личен конфликт във всеки от нас да възприеме тази цикличност в природата и да му даде друг модел на поведение в живота. 

Какво научи човекът Димо Колибаров и какво - художникът Димо Колибаров, ставайки на 60 години?

- Научих нещо, на което се опитвам да уча и студентите си, защото те са може би най-добрите учители, а именно - да не се страхуват от неизвестността и да имат търпение и тръпка към това, с което се занимават. Ако си представим, че животът ни е като пътуване с влак, някои искат да слязат още на първата красива, разцъфнала поляна и да останат там. Те се страхуват да продължат, но макар да е възможно да минат през ледове и пустини, някъде там напред, след всички тези изпитания, ги чака техният остров, където ще направят своето откритие и ще се идентифицират като автори.

През годините прозрях и, че най-важно са здравето и семейството. Другото без любов няма как да се случи. В рисуването трябва да се самоизненадваш, а не да го правиш само с рутина и майсторство. Затова обичам и да се променям, но и периодично да се връщам към стари теми, защото в тях откривам нов прочит и поглед. За мен това са като скривалища, убежища, аварийни изходи, тунели в моето съзнание - ателие, където обичам да се завръщам. Така се получават и новите графични серии.  

Стават ли с времето по-малко грешките, от които се учите?

- Естествено, но затова експериментирам с други неща. Самопровокирам се. Например първите ми грешки бяха, когато нещо не сполучва на лицето на матрицата. Тогава обръщаш и започваш да работиш на гърба, но той е вече повреден от киселината. Започваш да използваш тези неща, които са се случили като грешка или дефект, и правиш експеримент. В момента, в който да овладееш тази грешка и я контролираш, тя може да се превърне от дефект в ефект, който да използваш. 

Понякога студентите ме питат как е направено дадено нещо, но аз не го сервирам като рецептурник, а просто ги провокирам, като казвам, че работим с едни и същи материали. Затова трябва да усетиш, да импровизираш и да се предизвикаш, вместо да се опитваш да си безгрешен, защото без грешки ще останеш дотам и няма да можеш да контролираш изцяло свободата над материала.

Казвате, че в тези фрагменти има доста носталгия към миналото и настоящето, както и че обичате да се връщате към стари теми и да ги поглеждате по нов начин. С какви мечти обаче гледате към бъдещето?

- Моята мечта е много прозаична. Животът ми е протекъл на много различни места и съм се разпръсквал, затова искам най-накрая да се събера и тия фрагменти да си ги подредя. Мечтата ми е в едно близко до Бургас село да си направя ателие, където да си прибера всичко и нещата да са ми под ръка, а не постоянно да ровичкам и да търся кое къде е. 

Общо взето целият ми живот е минал в пътувания. Сега между София и Бургас, а преди и между Пловдив и Бургас. Те уж трябваше да са временни състояния, но продължиха твърде дълго. Затова мечтата ми е да се събера, когато се върна окончателно в Бургас, защото никога не съм го изчиствал окончателно от съзнанието си. Дори в чужбина съм имал възможности да остана или да удължа срока на престоя си, но не съм такъв човек. Говорейки за носталгия, тя понякога е по-силна от тези изкушения. Хората сме различни. За едни нещо е привлекателно, друг иска да заобиколи или избегне същото нещо. Хубавото е, че аз не давам решения за това кой как да реагира, а създавам една измислена среда като сцена на някаква постановка, но всеки започва да си играе своята роля вътре. 

Това е свързано с нещата, на които Вие учите студентите. А те на какво учат Вас?

- Процесът е двустранен. Естествено, тяхната енергия по някакъв начин се връща и при мен. Процесът е не само на даване, но и на получаване. Младите хора имат своята креативност и различност. Това не може да не провокира. Ние работим с всеки индивидуално, защото тук колкото са хората, толкова са и възможните отговори. Но колкото и клиширано да звучи, човек трябва да работи, защото така открива себе си. Там се постигат грешките, там се раждат идеите. Ако правиш графична серия, трудно ще измислиш предварително всяка работа. Когато имаш първите стъпки, те водят към следващите. Но моята работа със студентите е свързана с това да съм обнадежден, а времето ще покаже кое е било за добро или кое - не толкова. 

Как според Вас наличието на филиала на Националната художествена академия влияе на културния живот в Бургас?

- Опитваме се да даваме възможности за изява на студентите, а успоредно с това се организират и много изложби. Целта е с натрупване на времето това да даде своя отпечатък  и върху обществото, защото след завършването си студентите ще се разтворят в него. Надяваме се, че така както промени се наблюдават в средата с хубавите улици, сгради и паркове в града, такива да се случват и в културна посока. Много е важно обаче нещата да не се обличат в розови опаковки. Все още има сравнително слаб реален интерес към художественото изкуство - правят се много изложби, но освен на откриването, хора почти не се завъртат по тях. Другото е, че понякога се правят много изложби накуп или пък в един ден се припокриват и сякаш се конкурират. Трябва обаче да има приоритизиране. Високото, академичното изкуство няма как да се приравнява с някаква самодейност да речем. Всеки има право да се изявява, но трябва да има и някакво разбиране за авторитет.  

В Бургас, например, няма активни изкуствоведи и липсва по-неутрален човек, който да е добре запознат и да може да прави препратки, да свързва, да обяснява. Това е важна роля, затова и във филиала разкрихме подобна специалност, макар тя да е кръстена на "Културното наследство по Българското Черноморие". Има и чисто изкуствоведческа специалност, така че се надяваме скоро да има хора, които да могат да откриват изложбите и те да има какво да кажат и то обосновано и с познание. 

Какво още Ви предстои след тази изложба?

- По традиция започвам пътуванията на моите самостоятелни изложби от Бургас. Следващата спирка ще е галерия "Ларго" във Варна, с която работя от дълги години и с която съм свързан покрай един международен форум за екслибрис. През 2026 г. с помощта на същата тази галерия Варна ще е домакин на фестивал на изкуството на екслибриса, който ще е със световен мащаб. Това е изключително признание, защото много държави се борят да бъдат домакини на подобни форуми, тъй като за тях обикновено пристигат колекционери от страни като САЩ, Южна Америка, Азия.

През тази есен ще гостувам и в Градската галерия в Поморие, където ще се наложи да включа и по-стари работи, защото пространството там е предизвикателно и изисква друг мащаб. 

Над какво работите в момента?- Започнал съм няколко посоки и не знам коя ще ангажира повече вниманието и интереса ми. Преди години направих три работи - портрети на художници, дали отпечатък в моето развитие. Бяха графици и тези неща бяха забелязани от публиката и критиката. Сега искам да продължа тази серия, но с художници от Бургас, които са ми повлияли. Няма да спомена имена, но ще я продължа. 

Другата ми идея е да разработя серия, която се нарича "Археология". Още не съм навлязъл много, но имам една-две започнати работи, но те ще ми покажат следващите стъпки накъде ще се движат. 

Някъде на заден план стои и чака и една стара моя идея за работи по Христо Фотев, която се появи преди време. Тя обаче има още да съзрее, защото там се изисква дълбоко потапяне и абстрахиране от всичко друго. Имам някои готови неща, но е рано да говоря, докато не е готово всичко. Все още я обмислям и заобикалям, но ще дойде времето. 

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува с концерт 40-годишнина от създаването си
Ралица Стоянова: Израснах с ролята на Хате във филма „Сватба"
Варненски младежи разказват във фотосерии за хората и местата от крайбрежието
„Световен театър в София“ представя документалния спектакъл „96%“
Изложба с творбите на победителите от конкурса за съвременно изкуство Most
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Цветан Тончев: Фотографията е преди всичко мисловен процес
Творчески отражения
Balkan Spirit Ensemble открихa фестивала "Цветовете на джаза"
Авансцена
Изложба с творби на Светлин Русев и Любомир Далчев откриха в Плевен
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.